Na co hrají varani - písničky napříč výukami
Metodika využití písniček při práci s dětmi.
K využití písniček v MŠ a ZŠ, jsem zpracoval (resp. dokončuji) metodickou pomůcku, která obsahuje návody, jak písničky využít při práci s dětmi. Kromě obecné části, týkající se hudby a pohybu, jsou ke každé písničce uvedeny náměty, využitelné ve výchovách i výuce předmětů.
Součástí námětů je uvedena i kolektivní hra, kterou můžeme s dětmi hrát. Protože jsou písničky o zvířátkách, jsou u každého zvířete/písničky uvedeny i základní zoologické údaje, abychom věděli podrobněji o kom se zpívá. Jednotlivé náměty jsou spíše naznačením cesty jak se dají písničky ve výuce využít, jsou spíše klíčem nebo bránou k otevření vlastní studnice nápadů, k uplatnění vlastní fantasie.
Jako ukázku uvádím jednak část hudebně obecnou a jednak příklad námětu u konkrétní písničky.
Tleskání a pleskání
Při tleskání jsou ruce před tělem (dlaně šikmo na sobě, aby se mohly překlápět jako bábovičky), lokty od těla, ramena dole a rozložená do stran, volný pohyb zápěstí, provedení staccato (neslepovat ruce). Tleskáme dlaní na dlaň, prsty na dlaň, s překlápěním ruky, v upažení, vzpažení, s přechody z jedné polohy do druhé. Můžeme tleskat za tělem, pod kolenem, u ucha, nad hlavou apod.
Pleskání – pleskáme na stehna, boky, kolena, na vnější nebo vnitřní stranu paty, na hrudník apod. Lze je spojit s pérováním, úkroky, podupy, výskoky, mlaskáním, houkáním, s různými dalšími zvuky a samozřejmě střídat s tleskáním.
Kombinaci tleskání a pleskání si můžeme vyzkoušet na písničce Zajíci. Je to sice složité, ale dětem se líbí i ten zmatek při rychlém střídání. Nejprve je vhodné ji zkusit pomalu při říkadle, později při rychlé písničce.
Vytvoříme dvojice stojící (sedící) proti sobě, budeme tleskat do dlaní, do dlaní se sousedem, symbolizovat zaječí uši a pleskat o tělo:
1. hádali se 2x tleskneme do dlaní
2. zajíci 2x ukážeme zaječí uši dvěma vztyčenými prsty u hlavy
3. kdo má hezčí 2x tleskneme do dlaní
4. čepici 2x se chytíme za hlavu
5. kdo má lepší 2x tleskneme do dlaní
6. botky 2x pleskneme na vnější stranu paty
7. kdo dělá 2x tleskneme do dlaní
8. větší bobky 2x pleskneme o zadek
9. tohle hádání 2x tleskneme do dlaní
10.zaječí 2x ukážeme zaječí uší dvěma vztyčenými prsty u hlavy
11.ten, kdo má rád ať zaječí 8x tleskneme do dlaní se sousedem
12.jéjé jejejejeje 4x tleskneme ve vzpažení nebo jen vzpažíme
- Prvouka, přírodopis, výtvarka a další
Všechny písničky mají některé společné rysy. Vznikly jako sbírka básniček uspořádaných do zvířátkové abecedy, počáteční písmeno názvu básničky můžeme použít pro výuku abecedy.
Básničky jsou o zvířátkách. Z toho vyplývají otázky, jednotné pro všechny písničky:
Co je to za zvíře? Jak vypadá, můžeme si ho nakreslit? Plave, běhá, létá nebo se plazí? Kde žije, v jakých zemích, na jakém světadíle? Čím se živí? Viděli jste je ve volné přírodě nebo v zoo? Žije u nás, mohli jsme se s ním setkat? Jaké podobné zvíře znáte? Jaké zvuky vydávají?
Pod každou básničkou uvádím některé nápady pro využití písničky při práci s dětmi, zejména jako prostor pro témata prvouky.
Buvoli.
Tihle statní buvoli,
málo co ti dovolí.
Když je potkáš na rohu,
nenaraz jim do rohů.
Na pozdrav ti zabučí,
jak je to máma učí.
Něco o buvolech:
Buvol africký je mohutně stavěný, v kohoutku dosahuje výšky 1,4 m - 1,7 m, délka těla může překračovat čtyři metry. Vzrostlý býk může vážit až 900 kilogramů, krávy jsou asi poloviční. Srst je tmavá až černá. Rohy mohou být dlouhé až 1 m a mají je samice i samci. Obývá celou střední a západní Afriku, savany a deštné lesy.
Buvoli vždy žijí ve stádech. Pasou se v noci, přes den odpočívají ve stínu. Savanoví buvoli dávají přednost územím, kde mají přístup k vodě a mohou se chladit válením se ve vodě nebo v bahně.
Náměty pro využití písničky:
- chování na ulici – ohleduplnost k ostatním, neběháme apod.
- dopravní výchova (buvol může symbolizovat auto a roh nepřehledné místo), opatrnost při přecházení, po které straně chodíme apod.
- učení u zvířat – musí se naučit od maminky nebo od ostatních zvířat, zvířata jsou navíc i vybavena instinkty na rozdíl od lidí
- učení u lidí – učíme se doma, ve školce a škole, ale i od kamarádů a spolužáků, také získáváme informace z knih, internetu, televize, novin a dalších médií
- důležitost pozdravu a pěkných slov – i buvol je umí
- opatrnost při kontaktu se zvířaty, zejména s neznámými (pokousání cizími psy) nebo volně žijícími (útok, nebezpečí přenosu nemocí) apod.
Námět pro hru:
Hra na buvoly je obdobou hry na rybičky a rybáře. Jedno dítě je buvol, stojí na jedné straně místnosti, rukama symbolizuje buvoli rohy, ostatní jsou naproti. Místo zvolání „rybičky, rybáři jedou“ zvoláme „ pozor na buvola, zachraň se kdo můžeš! Na to zvolání se snaží děti vyměnit si s buvolem místo, vyběhnou proti sobě a buvol se je snaží trknout. Koho se dotkne, přidává se k buvolovi jako další buvol. Hra se opakuje dokud nejsou všichni buvoli.